Výlet za poklady centrální Šumavy

K šumavské přírodě neodmyslitelně patří slatě, hluboká údolí s divokými koryty řek a plavení dřeva z hlubokých šumavských lesů. Pokud si chcete prohlédnout několik tváří Šumavy během jediného výšlapu, tak vám doporučujeme následující dvanáctikilometrový nenáročný okruh.

Tento výlet započněte na Modravě, kde můžete nechat auto na několika parkovištích. Následně se vydejte směrem po červené turistické značce, po které dojdete po pár metrech k mostu přes Roklanský potok, avšak přes něj nepřecházejte a vydejte se vlevo proti proudu tohoto potoka směrem na Rybárnu, Javoří Pilu nebo Tříjezerní slať.

Sotva se stačíte párkrát nadechnout čerstvého horského vzduchu, začne se otevírat krásný pohled na údolí Roklanského potoka tekoucího uprostřed luk, kde tu a tam stojí podél něj mohutní smrkoví samotáři, kteří již mnohé pamatují. Asfaltová cesta je zpočátku velmi nenáročná, kopíruje vrstevnici, dokud po 2,5 km nedojdete k Rybárně. Hájovna ve schwarzenberském stylu je zasazena do levého břehu Roklanského potoka a dnes slouží pro rekreační účely. Zde opusťte červenou turistickou značku a vydejte se na rozcestí rovně směrem na Tříjezerní slať, odkud vaše putování začne trochu více strměji stoupat, ale nemusíte se bát, je to opravdu jen pár set metrů až k dalšímu rozcestí, kde se ocitnete před malebnou Tříjezerní slatí. Jak už název napovídá, slať tvoří tři jezírka, jedno velké a dvě menší, která jsou plná černé neprůhledné rašelinité a hlavně několik metrů hluboké vody. Tuto příjemnou procházku mezi klečí vám usnadní povalový chodník.

Poté se ze slatě vydejte po žluté stezce směrem na Vchynice-Tetov I. Zhruba po třech kilometrech starší asfaltové cesty vedoucí skrze šumavské lesy dorazíte k Vchynicko-Tetovskému vodnímu kanálu, který přejděte po mostě a pokračujte stále po žluté proti proudu tohoto kanálu. Plavební kanál původně sloužil již od počátku 19. století k plavení dřeva z hlubokých šumavských lesů až do daleké Prahy. A jelikož řeka Vydra je ze své větší části velmi kamenitá, tudíž k plavení dřeva absolutně nevyhovující, rozhodlo se ve schwarzenberském panství, že se tento úsek řeky bude muset nějak překonat. Vznikl tedy tento téměř 15 kilometrů dlouhý plavební kanál s hloubkou od 1 do 5 metrů, jenž končí až v řece Křemelné za obcí Srní. V současné době je voda z kanálu využívána k napájení horní nádrže přečerpávací elektrárny Vydra.

Po několika metrech žlutá turistická značka odbočuje vlevo od kanálu, ale vy v této procházce pokračujte stále proti proudu plavebního kanálu po naučné stezce Vchynickotetovský kanál. Cesta stále celou dobu mírně stoupá, ale je to opravdu nepatrné převýšení, jelikož plavební kanál má klesání pouhých 8 promile. Od Modravy se výlet protáhne na osmý kilometr v momentu, kdy po levé straně u řeky Vydry narazíte na hotel Antýgl, do kterého můžete zajít na oběd nebo jen malé občerstvení a pokochat se výhledem na špičatý vrchol Antýglu, který se pne nad kamenitým korytem řeky Vydry.

Následně dále pokračujte stále proti proudu Vchynicko-Tetovského plavebního kanálu ve stínu smrkového lesa, dokud se neotevře pohled na Hradlový most, který se klene nad divokou Vydrou. V minulosti se pomocí tohoto mostu zahradila řeka Vydra a dřevo se dále plavilo po plavebním kanálu. Plavení dřeva bylo ukončeno na počátku 50. let minulého století a od té doby Hradlový most chátral, takže v současné době zde od roku 2000 stojí věrná replika původního mostu, který se také mnohdy nazývá Rechle.

Zbývá už posledních 2,5 km vaší procházky. Vydejte se proto na začátek plavebního kanálu, kde přejdete přes kanál kolem dřevěné stavby se stavidly nad tímto kanálem. Cesta bude stoupavá, uprostřed luk, je neznačená a po pár set metrech dorazíte na červeně značenou turistickou cestu, kde se vydáte vlevo směr Modrava. Projdete přes osadu Vchynice-Tetov II a po červené značce dorazíte zpět do Modravy. Cestou se vám otevře pohled na rozlehlé šumavské louky s močály, které jsou součástí 1. zóny NP Vchynice-Tetov.

Celková délka této trasy je zhruba 12,5 km a čeká vás výlet v nepříliš náročném terénu. A pokud se na tuto trasu vydáte na kole, tak doporučujeme se na Rechlích po překonání Hradlovéhu mostu vydat po silnici Srní-Modrava, kudy se po cyklistické trase č. 33 dostanete taktéž zpět na Modravu.